V mojej zbierke sa ocitlo niekoľko Fordov GT v bojových farbách GULF Oil. Rozhodol som sa, že spravím viac menej porovnávací článok. Vopred upozorňujem, že v prípade dvoch modelov sa nejedná o model GT-40. Sú to modely od Johnny Lighnting a Hot Wheels, kde oba modely predstavujú GT prvej generácie, avšak od Hot Wheels v špecifikácii LM. Aby som Vás nezmiatol, tak vysvetlím že GT-40 a GT sa berú ako samostatné modely, a to z dôvodu, že tu boli ešte modely GT70, či GT90. Nebudem Vás zaťažovať samotnou históriou modelu GT, pretože tomu sme sa venovali v samostatnom článku GT-40 od Matchboxu.
AutoWorld
Začnem modelmi od firmy AutoWorld. Táto značka má celkovo 14 modelov GT40. Osobne vlastním iba tri, s tým že nejaké ďalšie mám objednané a chcel by som mať všetky. Vlastním aj kus v čiernom prevedení, ten tu ale ukazovať nebudem, pretože nie je vo farbách GULF. Model je ako jediný vyhotovený v reálnej mierke 1:64. Rozdiel vidno na prvý pohľad, pretože je podstatne menší ako ostatné. Založený je na prototype GT-40, avšak sfarbenie svetlého modelu je podľa reálnej predlohy z roku 1968. Tmavomodrý je založený na predlohe z roku 1967, ktorý vyhral 24 hodín Daytona. Odlišuje sa akurát štartovným číslom, originál nosil číslo 11, pričom na modeli je číslo 12. To že je model založený na prototype, sa dá veľmi ľahko identifikovať v prednej časti, pomocou prídavného svetla, či nasávacích otvorov. Prvé modely od AW verne kopírovali originál aj vzhľadom. Na modeloch jednoznačne potešia vkladané predné svetlomety. Lakovanie a potlač je tiež na veľmi dobrej úrovni. Menšie nedostatky nájdeme v oblasti výfuku, kde chrómovaná farba mierne chýba. Pekným detailom sú pneumatiky kde sú dobové nápisy výrobcu pneumatík. Síce som nenašiel reálne fotky s nápismi Good Year, ale Firestone v žltom prevedení áno. Disky kolies tak isto predstavujú dobový vzhľad s centrálnou maticou, avšak sú trochu deformované, či krivé, to je ale jediná vec ktorá mi na týchto modeloch prekáža. Mohli si na tom dať záležať trochu viac.
Johnny Lightning
Model od tejto firmy predstavuje duchovného nástupcu GT-40. Laik by mal možno problém rozoznať tieto 2 modely od seba, pretože nové vozidlo, naozaj verne kopíruje staré. Odlišnosti sa ale nájdu. V týchto farbách tento model nikdy nepretekal. Preto sa na modeli nenachádza ani štartovacie číslo. Lakovanie a potlač je aj v tomto prípade prevedené veľmi kvalitne. Hlavne sa mi páčia detaily v podobe predných a zadných svetiel. Tak isto pod zadným sklom nájdeme srdce vozidla v striebornom prevedení a výstužným rámom. Čo však celkovú kvalitu modelu ťahá dole sú kolesá. Bol som nemilo prekvapený po otvorení modelu že nie sú gumené ale plastové. Keď už výrobca nedal nič otváracie, mohol si dať aspoň na kolieskach záležať, naozaj škoda, pretože model vyzerá inak úchvatne. Predáva sa v dvojitom balení, spolu s modelom Ford Mustang Boss 302 z roku 1970, ale ten tu rozoberať nebudeme.
Matchbox
Ako som spomínal, modelu sme dali priestor aj v samostatnom článku. Aj tento model je založený na reálnej predlohe, ale je to taký mix. Číslo 9 jazdilo v roku 1968, avšak nemalo nálepky sponzorov na bočných prahoch. To malo až vozidlo v roku 1969. Matchbox má ako jediný rovnaké kolesá na oboch nápravách. To je vec ktorá mi trochu bije do očí, ak by dali dozadu väčšie pneumatiky, vyzeralo by to lepšie. Skúsil som dať pneumatiky s vyšším profilom z iného modelu od Matchboxu, páčilo sa mi to viac. Zaujímavá je tiež matná farba, vyzerá to dobre. Model ako celok vyzerá naozaj parádne a myslím si že väčšine sa bude asi páčiť najviac. Na bočnej strane krabičky sa nachádza pekná grafika, na ktorej vidíme niekoľko Fordov GT, v prirodzenom prostredí okruhu. Osobne si myslím že sa tam nachádza ako GT-40, tak novšie GT.
Hot Wheels
Prichádzame k poslednej a zároveň najlacnejšej značke. Ako prvý spomeniem GT-40. Vyzerá divne, naozaj. Predok je krátky a zadok zase široký. Predné svetlá vyzerajú takisto divne, pretože sú krátke. Vyzerá to ako nejaká čínska kópia. Áno, model stojí iba 1€, ale Hot Wheels robí väčšinou pekné karosérie, tu sa im to podľa mňa nepodarilo absolútne. Jediné čo im vyšlo, je zadné čelo. Vozidlo nesie číslo 8. Nenašiel som fotky reálneho vozidla s takým číslom, to ale nevylučuje že jazdilo. Ako v prípade Matchboxu, aj tento model je mix. Nálepky sponzorov sú inšpirované tým istým vozidlom z roku 1969, ale oranžová farba nie, pretože chýba na prednom nárazníku. Z tohto modelu vznikla aj verzia Super Treasure Hunt, ktorú ale bohužiaľ nevlastním. Za fotky ďakujem Václavovi Balounovi, ktorí nám ich ochotne poskytol.
Ford GT LM je ako druhý v tomto článku iným modelom. Vznikol v mnohých farebných variáciách, nás ale zaujíma GULF. Auto samotné nikdy nevzniklo v reálnom svete. Bolo vytvorené pre potreby hry Gran Turismo. Musím ale povedať, že HW sa podarilo novší typ spraviť lepšie ako GT-40. Minimálne predná časť nepôsobí skrátené a dopomáhajú tomu aj svetlá, ktorých tlač má normálnu dĺžku. Takže argument že HW je hračka za 1€, preto vyzerá GT-40 ako vyzerá, neakceptujem. Všetko ide keď sa chce. Myslím že sa im podarilo aj zadné čelo, doladiť pár detailov ako svetlá, či vetrací otvor a vyzeralo by to parádne. Akurát to krídlo, vyzerá divne, ale na druhú stranu tam aj pasuje.
Osobne nemám favorita, každý jeden model má niečo, čo sa mi na ňom, páči, možno s výnimkou HW. Pri AW je to reálna mierka, fakt že sa jedná o prototyp aj celkové vyhotovenie. Na modely od JL, celkový dojem kazia plastové kolieska. Matchbox zas pôsobí asi najlepšie ako celok. Každopádne, zbierku budem určite rozširovať tak za nejaký čas, bude možno časť 2, ale to je vzdialená budúcnosť.